Tomtköp

Jag hade planer på att starta en blogg redan när vi bestämde oss för att bygga hus, men på något sätt blev det inte av och tiden gick. Nu har jag ju startat en blogg, så varför inte skriva lite om bygget och lägga in lite bilder. Det kanske finns någon som är i startgroparna för att bygga och är intresserad av att få lite inspiration eller så. Jag hade gärna hittat mer bilder när vi höll på att planera, fanns inte så mycket då iom att modellen av huset var helt nytt.

Lite historia:

Vi bestämde oss för att bygga nytt efter att vi letat hus länge och väl. Vet inte hur mycket husvisningar vi sprang på och det var alltid något som skulle göras och som utbildad mäklare såg jag problem som kunde bli inom den där 5-årsramen. Dessutom så letade vi hus under perioden då priserna bara steg och steg. En 30-år gammal villa med massor som måste göras och ett utgångspris på drygt 2 miljoner i Kumla lockade inte speciellt.

Vi började slå i lite huskataloger för att se utbudet och under hösten 2007 bokade vi tid med Trivselhus, där vi räknade på drömhuset och en fiktiv tomt i Kumla för att se vart det skulle landa. Tyvärr hamnade vi ganska långt utanför vår budget, så vi la halvt ner de tankarna. Sen hade vi ju inte direkt någon tomt att bygga på, men vi ställde oss i kommunens tomtkö utifall att något skulle dyka upp. Så klart hade jag ju en hel del krav. Helst av allt skulle jag vilja flyttat ut i skogen utan grannar, men jag fick ge med mig en del. Det slutade med överenskommelsen att vi skulle bo i ett område i stan, men gärna en hörntomt på ca 1500kvm med så privat läge som möjligt.

Av en slump surfade jag in på Kumla kommuns hemsida i januari 2008 och upptäckte att den tomt, som var den enda vi skulle kunna tänka oss (hörntomt, ca 1400 kvm, lantligt läge men ändå i stan och en "nära" granne. Enda nackdelen var vägen som gick bakom, men med häck så bör det bli bra ändå, eftersom vägen inte är alltför trafikerad), fortfarande var ledig men bokad som den var redan i september. Vi talade lite hemma och dagen efter ringde jag för att kontrollera status på tomten. Den var bokad och hade varit hela tiden från sommaren, men de har en två veckorspolicy. Det innebär att man var tvungen att bestämma sig inom två veckor, men man kunde ställa sig sist i kön igen om ingen annan ville ha den. Vi hamnade hur som helst på 2:a reserv och tänkte att det blir nog inte så mycket mer än så. Efter fyra veckor ringde de upp och de andra hade inte tackat ja ännu, så vi bokade tid med banken efter lite funderingar fram och tillbaka.

Banken nästan slängde pengar efter oss, så lån var inga som helst problem och då hade jag endast ett tidsbegränsat vikariat. Tror inte de hade varit lika villiga om de vetat vad som väntade, finanskris med allt vad det innebar. Men för vår del var det kanske tur, nog för att jag fick jobb under tiden men man vet ju aldrig. Hur som helst så tackade vi ja till tomten och fixade alla köpehandlingar.



Tyvärr skulle det komma att visa sig att de i efterhand planerade ytterligare en tomt vid oss, dock avskilt av en cykelväg men från början var det planerat grönområde ev lite lekparksliknande. Efter ca ett år kom det brev om planer på två nya områden som skulle "ringa" in oss på båda sidor, men avskilt av vägen samt cykelbanor och lite parkytor. Nu är planerna på dessa områden lagda på is på obestämd framtid pga dispyter mellan markägare och minskad förfrågan. Sen visade det sig också (något de glömde nämna och som vi inte hade en aning om att vi borde söka reda på) att de skulle bygga en modern förskola, vilket förstör vyn en aning då den påminner om Kumla bunkern. En stor, fyrkantig, orange byggnad är vad vi ser från köksbordet och altanen med kvällssol *suck*. Men man kan ju tydligen inte få allt här i livet :(





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0