B som i Bröllopsdag

Jag har i min blogg refererat till något som jag kallar dagen B. B står för min Bröllopsdag!!. Anledningen till att jag inte skrivit något om det tidigare beror på att det har varit en stor hemlighet och jag har inte riktigt koll på vilka som hittat till min blogg än. Det är bara jag, blivande maken samt hans bror som visste vad som var på g. I detta inlägg skriver jag lite om planerna och hur vi tänkt kring dagen B. Kommer sedan skriva om hur dagen slutligen blev och resan i andra mer detaljerade inlägg. Känner bara just nu att det får räcka med en sak i taget. Är fortfarande lite trött efter allt som hänt, men det kommer mera, lovar :) Ska också fortsätta skriva lite om huset och planerna kring trädgården. Förhoppningsvis är det kanske dags att börja med det snart.

Åter till dagens inlägg:

Min Darling friade till mig på midsommarafton 2008 och självklart sa jag JA!! Men då vi är två individer som inte trivs jättebra med att vara i rampljuset, så kom vi till en början fram till att vi skulle kombinera vårt bröllop med mitt 30-årskalas våren 2012 och naturligtvis så skulle ingen få veta förrän de var på plats. 

Förra våren bestämde vi oss för att åka till Kina för att hälsa på ett par vänner som bor där för tillfället. Kina är väl annars inget land som vi hade valt i första hand för semester, men vi ville passa på nu när möjligheten gavs. Kina har ju ändå en del kultur att bjuda på. Vi bokade biljetter och i samband med detta kom Darlingen med ytterligare ett förslag: att vi skulle gifta oss hemligt på Arlanda innan vi åker iväg och jag hakade på direkt. Ringde och bokade präst, lokal och hotellrum direkt i juni för att vara säkra att inte våra planer skulle gå i stöpet. 

Från början tänkte vi att vi skulle genomföra detta helt själva och enbart ha vittnen som vi skulle få "låna" från Arlanda, men efterhand kändes det ändå som om man ville ha den närmsta familjen och vännerna med i alla fall. Tyvärr fick vi stryka vännerna ur planerna, för dels fick man bara vara max 10 pers på Arlandas VIP-service och dels skulle det bli rätt krångligt att få till rent praktiskt. Önskade också att min farmor skulle delta, men jag trodde inte heller att det skulle bli så bra. Dels så är det en bra bit att åka fram och tillbaka på en dag och dels blir det en lååång dag. Sen måste ju någon ta hand om hundarna också. Jag åkte i alla fall till henne kvällen innan, så vi hann umgås lite :) I Love My Farmor...

Ju närmare vi kom, så ju mer sugen blev jag på att faktiskt dra på mig en brudklänning (de som känner mig väl vet att det inte direkt tillhör vanligheterna). Som vanligt hade jag en bild i mitt huvud och hur mycket jag än letade så fanns inget som motsvarade den bilden. Jag känner mig inte alls bekväm med att ha bar rygg, utan ville ha en klänning som var urringad med hög rygg samt bredare axelband. Tror jag skannade av hela nätet tills jag hade hittat bilder som tillsammans skulle utgöra den för mig perfekta klänningen. Hmmm, nu skulle man bara få till den!?! Konstaterade att om jag skulle försöka göra den själv, så kanske det var läge att värdera om och ha bröllopet 2012. Var till en brudbutik, men de priserna hade jag inte heller lust med eftersom det inte blir ett "vanligt" bröllop. Hittade en sömmerska som skulle ta mellan 3500-4000 kr + kostnad för material för att sy i ordning den. Bra, nu hade jag i alla fall en utväg om inget annat skulle funka. Via ebay så hittade jag en butik i Kina som sydde måttbeställda klänningar dock ur katalog, men jag fick bra kontakt och genom lite mailväxling med bilder och förklaringar så hade vi kommit fram till något som kändes bra. Nu kanske det inte är moraliskt rätt att köpa via Kina, man vet ju inte om det är barn som syr eller så (tyvärr så resonerar man lite kring detta, men som de flesta känner till så: det man inte vet lider man inte av. Sen vi vet ju också att om inte vissa barn i dessa länder jobbar så skulle inte deras familj överleva. Sen är det inte rätt att de sliter för nästintill ingenting.) Jag har haft mycket tankar kring detta, men tyvärr så var det priset och tillgängligheten som vann denna gång. (Får hoppas på att Karma förlåter). Klänningen landade på ett pris av 1400 kr inkl frakt och skulle ta mellan 6-8 veckor att få hem efter att måtten skickats och betalning gått igenom. (Lite nervös pga detta, men nu handlade det ju inte om flera tusen, så om jag skulle bli blåst så fick det bli så. Säljaren hade dock fått bra referenser av tidigare köpare så jag gick på det, annars hade jag aldrig gjort på det här sättet).

Beställningen gjordes innan jul men när klänningen väl dök upp så hade ju jag lyckats gå ner ytterligare 5 kilo, vilket absolut inte gör något. Hade ett mål på att komma ner till min "normala" vikt som jag av ett par anledningar (samboliv och jobb på annan ort) kommit långt ifrån. Gick med i Viktklubb och satte upp ett mål på 15 kilo som skulle nås på ca 6 månader, men det var ett mål, om jag i alla fall gick ner runt hälften under den tiden hade jag varit mycket nöjd. Nu är jag mer än nöjd då jag har passerat 10,5 kilo och de 6 månaderna är fortfarande inte slut. Kanske hinner med ytterligare ett par kilo.  

Efter ca 6 veckor kom min klänning på posten och den var faktiskt lika fin i verkligheten som jag hoppats på. Vem vet, jag hade ju lika gärna kunnat få en smutsig trasa. Var ju tvungen att prova den och den passade bra förutom att den var lite tight över bysten å andra sidan kunde jag inte riktigt snöra ihop den i ryggen, skulle behövt vara akrobat för det. Kunde ju inte heller fråga någon om hjälp eftersom ingen skulle få veta något. Det är det faktiskt det enda negativa som jag känt när det gäller ett hemligt bröllop, i vissa lägen hade det varit kul att bolla lite idéer med någon, tur att internet finns :) By the way, provade klänningen igen ett par veckor innan och då satt den riktigt bra både över bysten och magen efter min senaste viktnedgång. Bifogar lite bilder på en smått skrynklig klänning. Tyvärr är de ju inte bilderna helt optimala heller, då jag fick ta dem på mig själv samtidigt som jag försökte hålla ihop den lite i ryggen *asg*


     

Darlingen skulle ha sin kostym som han passar så bra i och vi har även skaffat väst, skjorta och byxor åt lilleman som han kommer bli så stilig i.

När det gäller brudbukett så kan det ju vara lite knöligt att släpa med sig en sån 20 mil och förvänta sig att den ska vara fin när man ska ha den. Vet att det kanske inte är det första man tänker på när det gäller bröllop och blommor, men jag specialbeställde en brudbukett från England som var gjord av silkesblommor. Fick hem den för en vecka innan och den var faktiskt rätt okey. En fördel är ju faktiskt att den kommer hålla i evigheter om jag bara sköter om den, dessutom behöver man inte torka den :) Buketten består av vita kallor och svarta fjädrar med diamantliknande stenar på. Matchar min vita klänning med de svarta broderierna. Beställde även en hårdekoration från ett annat ställe i England. Med samma fjädrar och stenar. Killarna skulle få ha matchande knapphålsblommor gjorda av samma kallor som är i brudbuketten.

      

När det gällde ringarna så satsade vi på vitguld. Jag är ingen fan av guld, utan har alltid haft silver. Sen vill man ju inte att förlovningsringen och vigselringen ska vara i silver, så det fick bli vitguld vilket jag är mycket nöjd med. De håller sig fina bara man är lite varsam samt sköter om dem ordentligt. Min vigselring består av en ring som är precis som min förlovningsring, förutom att det är en diamant i denna, dessutom har den även en smalare ring bestånde av diamanter. Darlingen ville också ha en vigselring, så vi köpte en precis likadan som hans förlovningsring. Så vi båda kommer ha två ringar. Vi passade även på att lämna in våra förlovningsringar så de fick göra i ordning dem så de är lika fina som de nya ringarna.

   

Jag hade satt lite delmäl i min viktjakt och andra delmålet var en sminkkurs. Tänkte att jag skulle få lite tips i och med att jag inte använder så mycket smink i vanliga fall. Det passade ju väldigt bra också med tanke på att jag ska sminka mig själv till bröllopet. Var på Make-up store och fick även med mig en del bra grejer som jag kommer ha nytta av. Beställde också ett par lösögonfransar som jag tyckte var häftiga och är i stil med resten av mina bröllopsgrejer. De är naturligtvis svarta och i änden på de långa stråna sitter små vita pärlor, kanske inte syns så bra. Visste dock inte om jag skulle ha dem, men kunde inte låta bli. De kostade bara 60 kr med frakt, så det svider ju inte direkt ;)

  

Eftersom vi inte kommer ha en vanligt bröllop med middag och grejer, valde vi att istället bjuda familjen på middag på hotellet efter vigseln. Men... Klart att vi vill fira med resten av släkten (och då ska farmor kunna närvara) och våra vänner. Därför har vi tänkt att vid två tillfällen bjuda hem alla till oss och bjuda på middag istället. Hoppas bara att ingen struntar i det pga att de inte fick närvara på själva vigseln. Man vet ju inte hur folk reagerar. Kanske finns de som tar illa vid sig, men nu är det som det är. Det ska ju ändå vara vår dag. Vi kan ju inte heller ta med fler än de vi bjudit i och med att Arlanda har en limit på 10 personer. Vi har i alla fall skrivit i ordning en inbjudan som lades på lådan samma helg som vi gifte oss. Tyckter kortet är jättefint.



Texten som vi skrev lyder som så här:

"Vem kunde gissa
att ni vår vigsel i Stockholm skulle missa?
Att ha något traditionellt
var för oss aldrig aktuellt.
Så vi slog till och knöt äktenskapsband
på väg mot Kinas förtrollande land

Men nu struntar vi prästen
och bjuder er till festen.
Tillsammans med er vi vill fira
både med och utan bira.
I vårt hem vi tänkt att alla ska vara
tills vi känner oss mätta och klara.

Vill ni komma på vår fest
tycker vi det vore bäst
om ni tänkt att närvara
att ni innan 31 mars ska svara.

På vårt mysiga ”partaj”
behövs det ej någon kavaj
Mest beroende på väder
räcker det med vanliga kläder


Välkommen till hem till oss den XX klockan XX!"

Det ett hopplock av både hittat och eget.



Övrigt gällande vigseln:

* Flygfrisören för håruppsättning innan vigseln.
* Har bokat bröllopssviten på hotellet. Incheckning innan vigsel.
* VIP-lokal bokad på Arlanda mellan kl 14-16
* Fotograf bokat direkt efter vigseln.
* Bokat bord för alla på Hotellets restaurang efter att champagne serverats på hotellrummet.

Mer om vigseln i nästa inlägg som troligtvis kommer i början av veckan..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0