It´s was (not) a beautiful morning!?!

Härligt, för en gångs skull vaknade jag upp och kände mig riktigt pigg.. Hörde att lilleman var upp en sväng vid halv åtta, men tro det eller ej.. gick och la sig igen utan att jag fick säga till..

När klockan ringde en halvtimme senare så gick jag upp och väckte ungen. Dags för honom att kliva upp, äta och göra sig klar för fotbollsträning. Inga problem att väcka honom *skönt*. Det första han sa var: "Godmorgon!!" :)Det andra: "Det har kommit lite vatten från frysen, som jag försökte torka upp, men det gick inte". WHAT!!!!!

Sprang ut i köket och det lilla vatten som kommit från frysen var inte så lite utan täckte typ 2 kvm av vårt fina trägolv..... (Ytterligare en anledning till att man kanske skulle bytit ut golvet som tillhörde huset mot klinker, men vi tänkte ju som så att det var ganska onödigt att göra nu när huset och golvet är nytt.. Bättre att ta det senare..)

Vattenledning som är kopplad till kyl och frys hade frysit nu i vinter pga att den drogs via övervåningen och vi inte hann isolera innan vintern kom. Ballofixerna sitter bakom kyl- och frysskåpet så även om man stänger kranarna där så finns en risk för att slangen spruckit och vatten rinner ner i tak och vägg. Enda lösningen är att koppla loss slangen i tvättstugan. Det har tagit ett tag att kunna ta reda på hur man skulle göra och vad som behövdes. Så nu när det varit lite mildgrader så har den frusna slangen tinat och vattnet börjat rinna som det ska. Kylen funkar hur bra som helst och jag såg inga tecken på att slangen spruckit. Vattenslangen ligger i en ytterslang, så om det skulle vara läckage så visar det sig i tvättstugan via "skvallerhålet" i väggen och där såg det inte ut som om det kommit vatten. Inte under kylen heller.

Jag hade dock kopplat ifrån ismaskinen så den inte skulle gå även om vattnet kom igång, men nånting har ju uppenbarligen hänt. Säkert det dyra kretskortet som gått sönder, tur att skåpet knappt är ett år gammalt, bara hoppas det går på garantin.

Var iaf ut i kopplingsskåpet för vattnet i tvättstugan och efter mycket om och men lyckades vi koppla loss slangen och sätta dit pluggen (som jag by the way lyckades få tag på i torsdags). Tanken var att jag skulle försökt redan igår, men var tvungen att jobba och när jag var klar, tyckte jag att klockan var lite för mycket... F*N, tänk om jag hade gjort det igår, så hade vi sluppit det här :( Tyvärr inte mycket att göra...

Och golvet då.. Ja självklart var det ju inte ett tjockt lager lack utan så lite som möjligt.. Med andra ord så har det gått ner lite vatten i några av skarvarna.. Hoppas att det lägger sig när det torkat ur!!!..  Annars kommer jag nog gå å förbanna mig själv (ända tills vi byter golv iaf): "Tänk om jag hade kopplat lös slangen igår.. När jag hade tänkt göra det."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0