Dag 9-10 Shanghai-resan

Som sagt. Vi skulle åka till en vattenstad, men hade inte varken koll på när och vart vi skulle. Det innebär i princip att vi åt frukost och gav oss iväg till busstationen för att se vart man kunde åka. Det slutade med att vi fick hoppa på en buss som skulle gå samtidigt som vi kom, men de var snälla och väntade. Lite kul då det visade sig vara en guidad tur, på kinesiska. Blev aningens jobbigt att lyssna på en kinesisk guide som talade konstant i 1,5 tim i sträck. Vi placerade oss längst bak och hade så roligt vi bara kunde, samtidigt som vi fock se ganska mycket olika landskapsbilder.

 


 Detta var vår guide och vi sprang bokstavligt talat och jagade den där rosa flaggan. Annars hade vi nog inte haft en susning om vart man borde gå att titta. Var väldigt fint och harmoniskt i vattenstaden, men jag kände att vi lätt hade kunnat kapa en timme där och lagt på templet vi besökte senare på dagen.

     

   

 Och vi som trodde vi var "först" med att tillverka polkagrisar :)

  Så här kunde man köpa sin lunch om man ville, men vi hoppade över det och gick på riktigt kinesisk restaurang istället. Där pekade vi på lite maträtter som som goda ut och beställde in en kycklingsoppa som vi alla skulle dela på. Lite annorlunda mot vad man är van vid. Kycklingsoppan bestod av buljong och en halv kyckling som vi skulle försöka äta med pinnar och sked, lite lätt svårt så när Martin till slut ryckte tag i kyckligen för att bryta loss låret så kom kyparen viftandes. Han tog med sig soppan ut och kom tillbaka igen med en kyckling som delats i typ fem bitar. Mycket lättare att äta or not.. Men det var kul



Precis innan vi gick så tittade vi på en Kung Fu show, men jag kan ärligt erkänna att det som imponerade mest var att de gick runt i vad jag skulle kalla pyjamas här hemma. I övrigt var det en gammal man som hade lite coola moves, men sen var det mest värdelöst.. Sorry



Vi tröttnade på vattenstaden och gick utanför murarna för att hitta lite kaffe, men det var ett totalt omöjligt uppdrag ute på landet. Kaffe existerade inte, men vi lyckades iaf få tag på lite Redbull. Vi åkte vidare mot ett tempel som jagblev riktigt förtjust i. Här var så harmoniskt och vacker att jag lätt skulle kunna få en hel dag att gå. Tyvärr fick vi 45 min.

     

Vi var iväg på en teprovning också, men det var inte heller mycket att hänga i granen. Hur som helst så var det en upplevelse att vara på teprovning på kinesiska med en massa kineser. Jag kände dock hellre att jag hade struntat i detta och åkt tillbaka då jag inte var världens piggaste pga sjukdom.



Vi åkte förbi bygget av Maglev-banan som ska gå mellan Peking-Shanghai och så småningom även HongKong. Rätt fantastiskt att se. De är ju fantastiska på att bygga. Nästa gång vi åker ner så kanske den rent av är klar, då ska vi åka till Peking och se Kinesiska muren, den förbjudna staden m.m. Det ska ta drygt 4,5 tim att åka istället som nu 15 tim.



När vi var tillbaka i storstan igen så skulle vi försöka ta oss hem, vilket inte var det lättaste. Hamnade mitt i rusningstrafiken, så vi fick ingen taxi. Sprang in på IKEA och åt en korv, sen fick det bli tunnelbanan och långpromenad hem. Jag var helt slut när vi kom fram, så jag höll nästan på att däcka innanför dörren :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0