Dag 3-4 Shanghai-resan

Dag 3 så tog vi en tripp till Shanghai World Financial Center som med sina 492 meter är den högsta byggnaden på det kinesiska fastlandet (inklusive Hong Kong) och den tredje högsta byggnaden i världen. 

 Här står vi nedanför Financial Center och Jin Mao Tower (världens femte högsta skyskrapa). Byggnaden har 88 våningar och är Kinas näst högsta skyskrapa (efter Shanghai World Financial Center). Det roligaste med det hela var att Jin Mao Tower kändes mycket högre när man stod på marken och tittade upp, men så var inte fallet.
 Vi åkte upp till 91:a våningen och satte oss i baren för att ta en drink och titta på utsikten. Detta var vad en av vyerna vi såg. Här ser man defintivt att Financial Center är högre än Jin Mao Tower (som syns i bild). Vi åkte aldrig upp till 100:e våningen. Dels för att det kostade 300 kr per person och dels för att golvet där är gjort av glas och jag är så höjdrädd att jag aldrig skulle ställa mig där. jag nöjde mig helt klart med att sitta på 91:a våningen med ett bort mellan mig och fönstret. Däremot så måste jag säga att det var riktigt fantastisk utsikt, tyvärr så var det ganska disigt men det går knappt att undvika i Shanghai. Här brukar tydligen inte himlen vara blå utan snarare ljusgrå. När man är ute i Shanghai så blir det ju nödvändigt att gå på toaletten ibland, men det var ju inte så lockande med offentliga toaletter. Jag gillar inte riktigt konceptet med ett hål i golvet utan papper. Skämtade och sa att jag gärna ville ha en helt mekanisk toalett efter den här resan och döm av min förvåning när jag besökte faciliteterna på Financial Center. Snacka om påkostad toalett. Sitsen åkte uppo när jag öppnade dörren, den hade värme i sitsen och man kunde bli både tvättad och torkad genom att trycka på en knapp. Har aldrig sett en sån i verkligheten, så klart man måste prova. Lite sugen på att skaffa en till nya badrummet och då inte för tvättmöjligheterna utan snarare för den uppvärmda sitsen.

  På vägen till Shanghai World Financial Center gick vi förbi Oriental Pearl TV-tower som är en av stadens mest kända byggnad och symbol. Tornet innehåller bl.a. olika utsiktsplattformer i dess olika bollar samt i den största bollen en bergbana samt en simulatorbio. Tyvärr så hann vi inte med att besöka denna, men det kanske blir nästa gång   

Vi hann även med ett besök på Nanjing Road som är den största och viktigaste shoppinggatan i Shanghai. East Nanjing Road ligger mellan People Square och ner till the Bund som är en känd gågata (som tyvärr var stängd pga reparationer). Det enda som får åka på Nanjing Road är ett minitåg, vilket vi naturligtvis var tvungen att följa med. Den andra delen av denna gatan kallas West Nanjing Road och är även det shoppinggata men här är biltrafik är tillåten. Gatan är för övrigt en av världens mest besökta affärsgata. Vi handlade dock ingenting här under vår vistelse.

Dag 4 åkte vi ut till copymarknaden som ligger vid Science and Technology Museum, som vi heller inte hann besöka men det ser maffigt ut.
 

När vi handlat klart, så var vi till Papa John´s och åt pizza. Vi har nämligen varit sugen på Papa John´s och deras ostfyllda kanter sen vi var på Dominikanska Republiken 2007 och såg all amerikansk tv-reklam som visade Papa John´s ungefär var femte minut. på vägen dit hittade vi en man som skulle fiska, inte för att det var något vi skulle gjort för det vattnet såg inte hälsosamt ut.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0