Lite om bröllopsdagen

Jag åkte upp till mina föräldrar på fredagskvällen den 5e, eftersom andra hälften redan var uppe i Sthlm med sin familj. Inte sant egentligen med det var så jag hade sagt för att få mina föräldrar att skjutsa upp mig.

Denna gång sov jag över hemma hos brorsan istället för hos farmor som jag alltid annars brukar göra. Det har blivit lite svårt att sova kvar där nu, speciellt vintertid då det är för kallt. Jag väckte lillebror vid sju, hade inte sovit på ett tag då det fanns en katt som tyckte att det var helt okey att använda mig som studsmatta där jag låg och försökte sova på soffan. Vi åt lite frukost och sedan åkte vi ned till farmor. Passade på att gå en promenad med min favvohund. En riktig kanonmorgon. Vädret gick inte att klaga på, solen sken och det var inte direkt kallt ute. Till och med hackspetten hade tittat fram och jobbade hårt på att knacka hål i björken. Jag hade nästan förväntat mig att det skulle vara full snöstorm och ett rent helvete att ta sig upp till Sthlm, men så fel jag hade :)






Efter att vi varit på promenad tog passade jag på att prata lite med farmor i enrum och berättade vad som skulle hända under dagen och att jag gärna ville haft henne med, men hon höll med mig och sa själv att hon inte hade orkat med det i vilket fall. Hon blev hur som helst väldigt glad och hade lite svårt att hålla tåren borta. Love min farmor :)Mamma, Pappa och deras hund Aaron kom till farmor (nästan i tid) och det blev som vanligt full fart en stund. Vi kom iväg om än lite senare än planerat, men vi hade ändå tiden på vår sida. Samtidigt hemma så hade svärföräldrarna dykt upp och upptäckten av att jag inte var på plats när vi skulle åka hade ju inte varit direkt populär men Daniel avslöjade våra planer och då var det visst någon som tappade talföret ;)

Hade lite kontakt via sms på vägen upp och vi bestämde att vi skulle ses på parkeringen vid Radisson Blue Arlandia, hotellet där vi bokat svit. Min bil kom först, så vi gick in för toabesök och samtidigt passade jag på att checka in medan familjen var frånvarande. Tog med mig mor, far och bror in i hissen och letade reda på rummet där vi gick in. Mamma hade fattat vad det handlade om, men inte de andra två så jag lät mamma avslöja. Ytterligare några tappade hakor *asg*. Straxt efteråt så kom även de andra till vårt rum. Jag tog mamma och vi gav oss av in mot Skycity. Jag hade tid där kl 12.00, vilket klockan var då vi åkte från hotellet. Jag var så lite lätt tidspressad så jag hittade rätt och parkerade i parkeringshuset utan problem. I vilket annat fall som helst så hade jag både haft hjärtklappning och svurit en del, för jag hatar att köra runt där det bara är enkelriktat och parkeringshus har jag alltid undvikit pga att de är parkeringshus. Kom i alla fall fram och var inte mer än 8 minuter sen.



När håret var klart, så var det bara tillbaka till hotellet för att byta om. Tiden rann som vanligt iväg och när jag höll på att lägga make-up som bäst ringde de från receptionen för att berätta att bilen var framkörd både till oss och till våra gäster. Det var bara att snabba sig på, klämma ner sig i skorna och ge sig iväg. Framme på Arlanda VIP-service så satt Daniel och jag ner med prästen en stund för att gå igenom vigselakten samt prata lite om livet och annat. Det var skönt, äntligen lite tid att slappna av och hinna bli nervös på ;)

Ganska exakt kl 15.00 startade själva vigselakten. Daniel hade fått i uppgift att fixa lite musik som skulle spelas och Daniels bror skulle sköta "spakarna". Tyvärr så gick inte det riktigt som planerat, men vi fick oss några goda skratt. Musiken Daniel hade valt representerar oss och vårt liv tillsammans väldigt bra.

* Jeff Buckley - Halleluja                 
* IZ - Somewhere over the rainbow  
* Pearl Jam - Black                         
* Jason M´Raz - I´m yours               
* Cowboy Junkies - Thunder road      




När själva akten var klar så väntade det lite cider som vi skålade i och fotografen dock så småningom upp för att ta lite bilder. Medans vi agerade modeller, så åkte de andra tillbaka till hotellet. Varken Daniel eller Oliver brukar vara värst förtjusta i att vara med på kort, men nu när man fick posa lite så slappnade till och med Oliver av och tyckte det var kul. Tyvärr så har jag inte sett bilderna ännu, men förhoppningsvis till veckan. Ska bli riktigt kul att se hur de blev, fotografen verkade tycka att det var kul att fota oss då hon tog slut på ett helt minneskort och det finns runt 500 bilder tagna.

Vi åkte i alla fall tillbaka till hotellet för att byta om till mer bekväma kläder och där väntade lite champagne som vi skulle skåla i från hotellets sida. Vi hade bokat bord på hotellets restaurang där vi beställde vad vi ville ha. Tror inte många bröllop bjuder på allt från hamburgare till fin lax eller oxfilé.

   

Efter några timmar när alla ätit färdigt middag och efterrätt, så åkte familjerna hem (de hade ju ändå ett par, tre timmar hem) och vi passade på att njuta av stillheten. Knäppte på bastun (som synd var hade rummet med jacuzzin råkat ut för en vattenläcka :( , så vi fick stå ut med enbart dusch) och nyttjade gratist-TVn.

Morgonen efter så hade vi beställt frukost till rummet, tyvärr så hade de missat vår beställning så frukosten kom en timme senare än planerat fast det gick ju det med. Daniel var i alla fall nöjd: ägg och bacon till frukost, som åts i sängen framför en film med Jack Black.



När frukosten och filmen var avslutad fick det bli en dusch, sen dags att packa ihop och ge sig iväg mot nya äventyr. Första äventyret som gift :) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0